Aidilfitri 2007

Alhamdulillah, thn ni, buat pertama kalinya aku beraya sbg pasangan suami isteri…Mmg meriah.. lebih-lebih lagi tahun lepas, aku mmg tak beraye sbb keje pd hari raye ke-2. pulak tu, baju raye pon takde…
Thn ni, alhamdulillah, aku dapat cuti smpi raye ke –5. baju raye ade la dlm 2-3 pasang….kire oke la tu kan….hehe…

1 hari sebelum raye, aku masih bekerja. Tapi cume separuh hari je. Kul 12 tu da bule balik da… Husband aku plak, mmg da cuti. Memandangkan itu hari Jumaat yg indah, so husband solat jumaat kt masjid berhampiran opis… da selesai tu, baru kami teruskan perjalanan ke tempat kelahiran aku iaitu Band Thing.
Sesampai nye di rumah, hanya ada baba aku jek.. Mama, adik, abg Juan dan Ena pegi shopping kat pekan.
Tggu punya tggu smpi tetido aku dibuatnya. Bangun2 je, trus solat asar dan tolong mama aku siapkan juadah berbuka… Mlm raya tu, mmg sibuk, dan seperti biasa, mama aku la yg paling sibuk…. Aku nk tolong sepanjang mlm tu, tp tetido depan tiwi smpi subuh (huhu…sian mama, ampon yea)…

Hari raya pertama, mmg best sbb tahun ni, sume balik beraya kat Band Thing. Cume abg Syargh je yg tak dapat balik pagi raye sbb keje… Thn ni, parents aku terima 2 menantu, tu yg meriah tuh… Selepas bermaafan dan berposing bersame seisi family, kami trus berkonvoi untuk pegi beraye ke rumah kakak mak aku (makcik kitorg la). Memandangkan arwah nenek sebelah mama aku da lame pergi, jadi makcik aku ni, konon2 nenek kitorg lar….so, setiap tahun mmg wajib pegi umah dia… thn ni, makcik aku dapat cucu baru, comel je, name dia Danish Irzat… Petang raya tu, mmg hujan lebat je… Bile da reda sikit, kami beraye pulak ke rumah adik mama aku (makcik aku jugakla..) Anak makcik aku ni, cousin aku yg paling best, so kalo g umah dia mmg kalo tak smpi tgh mlm tak sah….seronok sgt..

Hari raye kedua, pagi tu, kami g beraya ke rumah pakcik sebelah baba aku, kira sepupu la camtu… dekat je dgn Telok Panglima Garang… Sebenarnya, isteri pakcik aku ni, penah jadi org gaji kitorg dulu time kecik2… Pastu, kami g beraya kat umah emak kepada pakcik aku tu… Rumah dia dekat je, kat blakang umah pakcik aku tuh…
Petang tu, adik beradik belah mama dan baba aku nk datang beraye. Bertungkus lumus la kami siapkan juadah utk tetamu… Sepatutnya petang tu, aku ikut husband beraye di Pahang…tp, memandangkan abg sulung aku nk balik mlm tu, aku bodek husband supaya balik esok je… Lagipon petang tu hujan je…

Hari raya ketiga, pagi2 lagi abg seedee n kak syery da bertolak ke Johor sbb dorg da janji dgn family sane nk g beraye trus dlm kul 10 am. Aku dan husband plak, mmg takde janji ape2 kat kampung, so kitorg tggu lepas sarapan, br kitorg bertolak balik kampung… Sepanjang perjalanan, cuaca oke je… Masa sampai kat Kuala Pilah, jalan asik jem je, tp, yg bertentang arah… Kami tiba di rumah Pahang, selepas waktu zohor. Kebetulan, kakak ipar pon, balik raya pada hari yang sama…Jadi, haritu, mmg semua ahli keluarga ada di rumah…

Hari raye keempat, mmg busan sgt sbb asik dok rumah je… Yelahkan, name pon hari raye, so, mestilah nk pegi beraye… So, pagi tu, aku, husband, mil dgn 3 org askar sama2 pegi ziarah kubur. Balik rumah je, aku dan husband bersame askar2 itu, beraye rumah jiran… Kat kawasan Felda ni, hubungan sesame jiran mmg rapat, macam sedara mara sendiri je… Kebanyakan dorg pon (jiran2 tu la) mmg beraya kat rumah sendiri jek… Berbeza sikit dgn keadaan jiran2 aku kat umah Taman sbb bile raye, dorg akan balik kampung memasing…

Hari Raya kelima, da nak balik puncak da… Plan nk balik pagi2…tp terbalik tgh hari plak… Mil plak, da siap2 masakkan mknn tgh hari utk kitorg berkelah dlm perjalanan nnt… Nasib baik jalan jem selepas tol gombak… tak le sakit hati sgtkan meredah jem… Alhamdulillah, kami tiba di rumah selepas asar…

Hari raye keenam, keje la pe lagi :p





Comments

Popular posts from this blog

Tasik Bera

Feather Shampoo

Dadih Coklat