BREASTFEEDING

Menyusukan anak sehingga 2 thn adelah impian aku sebagai seorg ibu. Ms ammar dulu, hanya sempat sehingga 6 bulan je.. mmg aku terkilan sgt2 dan sedih yg teramat.. sbb aku gagal kerana kurang sokongan drpd org sekeliling aku... fikiran org tua yg anggap susu badan tak mengenyangkan dan lebih setuju pd susu formula... maafkan ummi, ammar.. dan utk menebuskan kegagalan pertama, aku da berniat nk menyusukan anak sehingga 2 thn dr sebelum pregnant ukt kali kedua, dan bila Allah S.W.T memberi zuriat kedua..mmg aku da buat persiapan utk mencapai niat itu.. semoga Allah mempermudahkan urusan dan membuka jalan yg luas utk aku berjaya... yg penting usaha, berdoa dan tawakkal... selainnya adalah terserah pd yg Esa.


Skang aku ade 2 jenis pump. Ms Ammar dulu, aku pakai avent manual. Mmg bagus dan tak sakit bile pki pump avent ni.. Utk Darwish, aku bli spectra 3, mmg bagus sbb dapat buat double pumping.. so, aku ade pump manual dan letrik, mmg aku akan bw kemana terutama ke opis utk buat stok susu... cooler bag, aku pki yg lama je..utk simpan susu, aku gune botol momslittleones, bumble bee, bekas dadih (utk sekali gune je taw) dan plastik liners ade yg 4 oz dan 8 oz..


Ms Ammar dulu, aku pum kt opis takut2 je sebab, takde sape yg bfeed cam aku.. so, aku pum sebelum 8.30am dan ms zohor dlm 1-2pm.. mmg teruk okey... org ketuk2 surau.. mcmla aku dok berjam2 dalam tu.. skang ni, aku da berani sikit nk g pump.. lgpun ade kwn2 opis yg sekapal dgn aku... syukur sgt ade ibu2 yg bersungguh nk teruskan bfeeding ni... bkn senang okey..byk sgt dugaan dan cabaran...

Comments

Popular posts from this blog

Tasik Bera

Feather Shampoo

Dadih Coklat