Dugaan Anak Berpuasa

Tahun ni, anak sulung aku Ammar genap 7 tahun. So, kene la blajar puasa. Dia okay je bab bangun sahur bagai.. tapi bile tengah hari, dia akan minta izin untuk minum. Memula tu, aku sangat blur. Samada aku patut 'paksa' dia teruskan puasa tu atau aku bagi je dia minum. Lama aku pikir. Akhirnya, aku bagi je dia minum sebab pada aku, tak guna kalo dia puasa sebab aku yang PAKSA. Better dia slowly belajar menghayati erti sebenar berpuasa tu. Aku memang akan rasa down jugak bila orang lain, maybe kawan2 ke sedara mara ke atau adik beradik yang bangga bile anak dorang puasa penuh. Tapi bila fikir balik... buat apa kita nk ikut orang. Better aku tekankan bab SOLAT pada Ammar dulu. betulkan bacaan dan step nya.. 

So, pasni kene la bersedia jawab soalan orang, tanya anak kita puasa ke tidak... hehe.. apapun, biar kita ajar anak kita berpuasa KERANA ALLAH! bukan sebab nak dapat duit raya atau sebab parents yang suruh atau di umpan sesuatu barang..seperti gadget barangkali?

TEPUK DADA, TANYA IMAN

Selamat Berpuasa !

Comments

Popular posts from this blog

Tasik Bera

Feather Shampoo

Dadih Coklat