For all DRIVER

Adakah hanya berbekalkan lesen dan kenderaan tertentu da cukup selamat untuk memandu di jalan raya terutama di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor???

Jawapannya ialah TIDAK! kenapa tidak? sebab malang itu tidak berbau. So, sebagai seorang yang beragama Islam, sebelum memulakan perjalanan, baca doa naik kenderaan, beristighfar, check kenderaan tu, kalo sume okey, baru mulakan perjalanan...

Bukan apa, kebanyakan orang yang baik2 di muka bumi ini, apabila mula memandu/menunggang kenderaan, trus berubah watak jadi, pemarah, tak bertimbang rasa, tak sabar dan sebagainya...

Berisiko untuk kemalangan da jadi perkara biasa. Yang penting, kita memandu berhati2.. if jadi apa2 at least kita memang da berhati2...tapi, berbaloi ke nak bersedih kalo memandu pon laju cam pelesit, pastu drive secara merbahaya jugak....ish..ish... elakkan lah....

actually, aku penah mengalami pengalaman eksiden yang teruk pd tahun 2004. aku dpt lesen tahun 2000. tapi mula drive tahun 2004. Lokasi kejadian, ialah jalan menghala ke puncak alam. yang ade tasik2 tu. Memang teruk okey. sampaikan ade penduduk kt situ, dengan polis, cakap "tak sangka awak masih hidup lagi?" huhu...seingat aku, baju aku time tu memang ada banyak darah, tapi tak sure kt mana luka yang berdarah tu... kalo korang penah lalu jalan tu, memang gelap tau sebab situ takde lampu jalan. tapi aku tak sure la kalo skang ni da ade lampu jalan..dulu takde pon...huhu...

So, disebabkan aku telah diberi peluang kedua untuk hidup. So, aku amat hati2 bila memandu. Lantaklah orang nak hon ke nak maki ke, janji aku drive ikut peraturan, ikut lorong yang betul, kira tahap sopan santun di jalan raya lah katekan... lagi2 kalo aku bawak anak2 aku sekali. memang aku akan berhemah gler... kalo korang nak cepat sangat, ko potong la. lgpun, aku nk jaga nyawa aku, nyawa anak2 aku... pasal tu, pengurusan masa sangat penting. sebab, kalo kite gerak awal, so, kite takdela rushing nk cepat. lainlah kalo biasa sangat ikut prangai last minute, nnt jadi kalut je.. yang kesian tu, orang yang tak bersalah, tak berdosa, yg jd mangsa....di atas kerakusan orang yang tak bertanggungjawap.... 

So, hati-hati memandu. Ingat, hargailah nyawa kita, nyawa ahli keluarga kita dan nyawa orang sekeliling kita. Kita semua berhak untuk hidup dengan aman. Jalan raya untuk dilalui untuk kita tiba di destinasi dengan selamat, bukan nak mati di jalan raya. Tali pinggang pon jangan lupa pakai. dan baca doa sebelum da sesudah sampai di destinasi yang dituju... oke DA!


gambar dr pakcik google

Comments

Popular posts from this blog

Tasik Bera

Feather Shampoo

Dadih Coklat