JOM BELI RUMAH


Merujuk kepada jadual di atas, kite dapat seberape info dan anggaran kemampuan seseorang untuk beli rumah berdasarkan kemampuan mereka. So, pendapatan korang berada di tahap mana??? (rahsia, aku tau... :p)

Perkiraan 30% tu dikira bersih setelah ditolak perbelanjaan bulanan seperti bayaran kereta, pinjaman peribadi atau ape saje mengikut individu. Esok Bajet 2013 bakal dibentangkan, harap2 adelah good news bagi mereka yang berminat dengan Skim Rumah Pertamaku.

Aku bersyukur sangat, sebab dapat beli rumah atas tanah (rumah teres) walaupun awalnya rasa cam belum mampu lagi..tapi kalo kiter berusaha, InsyaAllah segala urusan akan dipermudahkan. 

Awalnya aku cume survey rumah untuk disewa. Tapi sume mahal. Dulu aku menyewa rumah teres 2 tingkat di Puncak Perdana dan Bangi, sewa sebulan cume RM350. Pastu, area tempat skang ni, sume lebih dr RM500. So, aku cite kt abang aku. Dia cadangkan aku beli rumah je, tak payah sewa2 dah. Kayakan tuan rumah je! Time tu, aku cam sentap gak sebab aku rasa aku belom mampu lagi. Sampai 1 hari, abang aku hadiahkan 1 buku yang bertajuk (x hingat) tp ia mengisahkan tips untuk membeli rumah pertama.. Aku ingat lagi, antara tips dalam tu ialah, beli rumah mampu milik. maknanya, untuk rumah pertama, korang kene beli rumah yang confirm korang mampu bayar. Contohnya, rumah flat ker rumah teres setingkat ker... yang murah. Janganlah korang da sedar2 tau, gaji korang banyak mana, tapi verangan nak beli rumah jenis Semi D ke, rumah banglo ke, memang tak boleh la camtu. Sebab, korang kene kira n pikir kemampuan korang nak bayar bulanan kat Encik Bank. 

So, buat pertama kali, korang beli je jenis rumah murah, nanti dalam masa 5 tahun ke 10 tahun ke, time tu korang da banyak duit, korang boleh je nak jual n beli la rumah idaman korang tu. Ini pon merupakan tips pelaburan gaks. 

Berbalik kepada cite aku tu, lepas abang aku bagi buku tu, aku pon belek n bacalah banyak kali sambil wat kira2... tibe lah 1 hari Encik suami bawak pamplet rumah dr 1 masjid dekat area projek tu. So, weekend tu, kami pon gigih la pegi tengok. memang baru nak buat, baru susun batu bata. time tu ialah Julai 2011. dijangka siap pada september 2011. korang rasa logik ker? actually, sampai arini belom siap lagi!!!

tapi, kami bagi jugak sume dokumen untuk diproses ke bank. Sampaila appoinment kami dengan pegawai bank. dorang pon teliti projek tu dan nasihatkan supaya cari je projek lain sebab tak mungkin rumah teres boleh siap dalam masa 2 bulan.

So, balik dari bank tu, kami pon ronda2 and terjumpe rumah yang da siap, so try call agent untuk tengok rumah2 tu. Nasib kami baik sebab ade lagi kosong. So, ape lagi terus bayar deposit. Actually rumah tu da siap 80%. dan harga dia lebih murah 40 ribu dari rumah yang memule kami nak beli. Syukur sangat!
Memandangkan rumah tu da siap secara fizikalnya, so, december 2011, terus kami dapat kunci. so, total, 5 bulan jela kami melalui proses PENANTIAN 1 PENYIKSAAN. bukan ape, aku sangat takut dengan risiko beli rumah pastu terbengkalai. sebab mak aku sendiri penah lalui episod hitam itu. rugi beribu2. 
Perasaan bile dapat kunci adelah 1 kepuasan yang amat bersyukur.




Comments

Popular posts from this blog

Tasik Bera

Feather Shampoo

Dadih Coklat