Petua untuk anak yg selalu demam

Baru je beberapa hari anak2 aku masuk taska, mereka dah diserang demam. Pastinya, itu perkara biasa je bagi mereka yang hantar anak mereka di taska. Doktor da bagi pesan awal2, yang kebiasaannya suhu demam anak akan meningkat lebih tinggi bile waktu malam. dan ia boleh mencecah ke 39-40C! so, doktor da standby ubat bontot, memandangkan anak2 aku ni sangat susah bile nk dibagi obat.... sangat mencabar seperti orang yang  kejam dah aku rasa....teruk kan? tapi nak buat macamana, kene bagi jugak walau susah mana pon, nak kasik anak cepat sihat kn?

Antara petua yang aku dapat dari doktor, kengkawan, jiran ialah 1. Basahkan tuala sepanjang malam n taruk di kepala/dahi anak. ade jugak yg buat cmni, tanggalkan sume baju anak n basahkan tuala yang besar skit dr sapu tangan tu, n taruk kt tempat ank tu baring. tapi cara tu x boleh wat kat anak aku sebab mengganggu tdo mereka. 2. Yg ni basahkan kain jugak, tapi guna bancuhan air asam jawa, elok jugak kalo nk dibuat mandi. 3. Mandikan dengan ais. Aku wat cume beku kan ais dalam tuppurware kecik. n bile nk mandikan anak just amek mende tu n cairkan dalam sebekas air. mandikan anak cm biasa. lepas da pakai sabun n bilas masa last skali tu. memang berkesan utk turunkan suhu anak yg demam panas. 4. sebelum tdo, setiap malam, sapukan minyak yuyi cap limau di tapak kaki anak n pakaikan stokin. cara ni memang sangat berkesan !

Selain petua ni atas, anak2 memang elok jika diberikan vitamin. x kisahla jenis n jenama apapun. yg penting halal n ikut kemampuan masing2. ikutkan hati, semestinya kita sebagai ibubapa nak lah beli yang terbaik n biasanya yang terbaik itu termahal jugak..tapi itu terpulanglah sebab kene ikut penerimaan anak jugak..kang kalo beli mahal2, anak xmo n x suke, kite pon hangin gak.. so, wat permulaan ni, saya memilih ini untuk suppliment anak2 saya. walau agak susah, tp saya tetap usaha bagi anak telan!


ini perisa oren, lebih baik n sedap dari yang putih itu. bau dia pon menakutkan, lagi menakutkan utk anak makan..hehe

So, bagi parents yang biasa alami anak kerap demam tu, bolehla cuba petua tu ek. mungkin petua tu biasa2 aja, tapi saya saje nak share jugak...

xoxo


Comments

Popular posts from this blog

Tasik Bera

Feather Shampoo

Dadih Coklat