Idea Memilih Games Untuk Anak Umur 3 Tahun

Zaman serba canggih ni, permainan untuk anak haruslah canggih jugak kan?.... Rata2, parents zaman skang ni, mesti ada belikan or bagi anak dorang bermacam jenis permainan atau gadget mengikut kemampuan masing2.

Awalnya, memang agak pening kepala untuk pilih yang mana satu sesuai. Di pasaran pon memang banyak jenis kan. Sebagai ibubapa yang prihatin (chewah..) kenelah bijak memilih. Yelah, kalau boleh nak la games yang boleh tahan lama.  Timbulnya idea nak belikan anak games sebegitu yang canggih, ialah disebabkan setiap kali kuar ke mall, mesti anak2 nak mainan. Kalau 10 kali kuar g jalan, 10 mainan jugak la kan. Kalo kira2, memang membazir je, sebab kadang tu, main lasak skit da hancuss.... Lagi pulak, anak aku ni, masih belum tau menghargai barang yang orang bagi. Kalau diikutkan, abang aku suh belikan ipad. tapi, memang tak la sebab takut rosak. dah la, mahal pulak tu. lainlah abang aku nak kasik hadiah...hehe...

So, jom kite tengok games apekah yang sesuwai untuk anak yang berumur 3 tahun :

1. TV GAMES
Gambar dari encik google

Ulasan: Tv games semacam ini memang best. Sebab aku pon penah main gak. Tapi, main kat umah oranglah. Parents aku xdenya nak belikan kitorang menan macam ni... Aku berpendapat, games semacam ini, agak tidak sesuai untuk anak berumur 3 tahun. SEBAB, setiap hari pon dorang akan spend kan masa n mata untuk tengok kartun kegemaran dorang. Kalau ditambah dengan TV games ni, berjam-jam lah dorang tengok tv, samada tengok kartun atau men games. Lagipulak, TV games ni membuatkan dorang asik nak main, sehinggakan ibubapa x dapekla nak tengok cite kat TV. Takkan nak belikn TV khas untuk anak men games pulak kan? Memang tak ar... Boleh merosakkan mate adelah.. Pastu, susah gak kalau nak kuar kemana-mana, kalau dah lekat je kt TV tu untuk main games.

2. PSP

Gambar dari encik google

Ulasan: Psp ni, boleh je kalau nak bagi anak main. Tapi, games macam ni, aku rasa lebih sesuwai untuk anak yang dah sekolah. Sebab kene baca arahan bagai kan. Tapi terpulanglah pada kehendak masing2..

3. NINTENDO DS I
Ulasan: Inilh yang aku belikan untuk anak aku mase dia berumur 3 tahun lebih. Games ni, memang sesuai untuk dia. Dia ada 2 skrin. Ada button dan touch screen jugak. Games ni, aku memang pilih games hanya sesuai untuk budak berumur 3 tahun. Selain games untuk main2 gitu, ade jugak untuk belajar2. Nintendo Ds i ni jugak, ada camera, so memang bagus sangat sebab anak aku ni, memang suka amek gambar. Boleh melukis jugak. Boleh dengar muzik. Pastu boleh surt internet guna wifi. TAPI! aku xler ajar anak aku men intenet. Games kat dalam tu pon dah cukup banyak. So, pada mana2 parents yang sedang tercari2 games ape yang sesuai untuk anak yang sebaya anak aku ni. Bolehlah cuba Nintendo Ds i ni, so far, game ni memang tahan lasak. Anak aku penah baling, still okey. Penah sembur febreez kat situ, pon still okey. Penah pijak, pon still okey. Syukurlah...

Comments

Popular posts from this blog

Tasik Bera

Feather Shampoo

Dadih Coklat