Coklat Free Yang Meragukan

Sedang aku berjalan secara lenggang mak limah nk balik keje, ade 2 orang cine ni kasik aku coklat.. sebab nak cepat, aku pon amek jelah.... masa tengah tunggu bas datang, aku tengok sume orang makan coklat tu...

Jenama Dove

Tau tak ape dalam fikiran aku, coklat tu ade arak ke? So, aku terfikir nak buang jek...Tapi cam tak baik plak sebab mende makanan kan...

so, aku belek2 la coklat tu, walaupon free, walupun aku ni memang penggemar coklat, tapi aku takkan makan sesuatu yang diragui status halal, kang rosak n tercemar plak darah daging aku ni...

setelah di amati secara halus, aku confirm takkan makan sebab......

1. Tanda halal yang meragukan. Hanya ade tulisan jawi n itu bukan logo halal dari Jakim!

2. BEST BEFORE date yang tak di isi dengan betul, hanya ada dd/mm/yy
walaupun di bahagian atas tu ade date, tapi aku tak puas ati nape kilang tak update date di ruang yang ado


3. Ia adelah buatan dr negara China

So, aku wat coklat tu sebagai hiasan atas meja aku ni...


inilah rupe coklat tu, korang penah nampak or makan tak??   erk.....


tengok dalam bulatan hijau tu, ialah tarikh gune sebelum yang masih dalam format


yang bulatan biru ialah negara pengeluar iaitu Negara China

yang bulatan oren tu, ialah tanda halal hanya tulisan jawi jek... bukan tanda halal jakim yer...

kesimpulannya, bukan sume mende free yang orang bagi, terutama makanan, kite kene makan jek, kene cek betul2 status halal nye...

update!

ni baru tengok kt pamplet giant


tengok coklat ni da ade kt pasaran Malaysia

harap2 ade tanda halal Jakim :)







Comments

su said…
tunjuk ler pic cekelat tu.. kot2 terdapat gak.. hihi
Riyani said…
Dah taruk gamba, meh tengok....

Popular posts from this blog

Tasik Bera

Feather Shampoo

Dadih Coklat